dimarts, 26 de maig del 2020

Solucionari TASCA 6


SOLUCIONARI TASCA 6

2.Qui va ser Ramon Llull? Busca informació sobre la seva vida i obres. Escriu-ne els trets més destacats. Et pots ajudar d’aquest web: www.rutasramonllull.com/. Ramon Llull va néixer a la Ciutat de Mallorca el 1232 o el 1233. Va ser un escriptor, filòsof, místic, teòleg, professor i missioner mallorquí del segle XIII. Va viatjar per la Mediterrània cercant el suport dels monarques a la seva causa, que era la conversió dels «infidels». La seva arma era la raó, l’Ars, un mètode filosòfic basat en el debat. Va escriure en català, llatí i àrab. Destaca per la seva producció literària en llengua catalana i és considerat el primer autor a fer servir una llengua vulgar per fer arribar millor a la gent els coneixements filosòfics, teològics i místics. Amb aquesta voluntat divulgativa va escriure novel·les morals i llibres de divulgació científica i tècnica. De la seva extensa producció literària es conserven 240 obres, entre les quals destaquen el Llibre de contemplació en Déu, el Llibre de l’orde de cavalleria, el Romanç d’Evast e Blaquerna, el Llibre de Santa Maria, el Llibre de meravelles, lo Desconhort, l’Arbre de ciència, l’Arbre de filosofia d’amor, el Cant de Ramon o el Llibre de les bèsties. Va morir decebut el 1316, amb més de vuitanta anys, al vaixell de tornada de Tunis (Tunísia), on havia anat a debatre amb els musulmans. La figura de Ramon Llull s’ha engrandit amb el pas dels segles.

3.Busca aquestes paraules del text al diccionari i escriu una oració en què quedi clar el significat:
• paradigmàtic: en filosofia de la ciència, és allò que comprèn un model de recerca constituït pels conceptes teòrics, les regles metodològiques, etc., dins del qual es desenvolupa una ciència en un període determinat. Sovint s’empra el terme per indicar que alguna cosa és exemplar, modèlica, arquetípica… → La revolució copernicana va suposar un canvi paradigmàtic.

• commemoració: Cerimònia religiosa, solemnitat, amb què hom celebra un fet o fa memòria d’una persona. → L’any 2016 es commemoren els 80 anys de l’inici de la Guerra Civil.

4. Explica amb les teves paraules el significat d’aquesta expressió:
• El que no es posseeix a si mateix és extremadament pobre. L’individu que no es coneix ell mateix, aquell que no domina la seva personalitat, no entén la seva pròpia manera de ser i de fer, no pot conèixer el sentit de la vida. Si no detectem la profunditat interior de l’ànima, som pobres en vivències, vivim en desordre, de manera alienada i amb el cor buit. Som el que pensem, si no pensem el que som no tenim eines per experimentar la vida.

5. Encercla els sintagmes de les oracions següents:
La ruta literària comença a la Plaça Major de Palma.
L’espai següent d’interès és el passeig de Sagrera.
L’últim espai de la ruta literària és el cim del puig de Randa.
Ramon Llull és i ha estat un dels màxims exponents de la cultura.

6.Separa el SN subjecte del SV predicat d’aquestes oracions i subratlla’n els nuclis:
• La Melània / seu en una butaca. SN SV
• Els estudiants / han demanat fer una hora més de música. SN SV
• En Carles / va cada any al Saló del Còmic. SN SV
• El gerent / revisarà els sous dels seus treballadors. SN SV
• En Sékou / ha fet una fotografia magnífica. SN SV
• L’alcalde del poble / ha complert la seva paraula. SN SV
Ahir/ l’entrenador/ va donar els titulars SV SN SV

Durant l’estiu són freqüents /els talls de llum SV SN
M’agrada/ el groc SV SN
En limusina arribarà/ el cantant SV SN

7.Posa un exemple de cada classe de sintagma i subratlla’n el nucli.
Resposta model:
SV → Hem menjat mongetes.
SN → l’armari negre
SA → molt verdes
SAdv → tard
SPrep → de l’Enric Escriu diferents sintagmes que tinguin com a nucli les paraules següents:

8.Escriu diferents sintagmes que tinguin com a nucli les paraules següents:
• L’espia dels enemics porta informació molt interessant
• En Manuel i la Sofia vénen al cinema.
• La partitura és de Mahler.
• Ara et toca a tu.

9.Posa dièresi a les paraules que calgui i classifica-les segons si la seva funció és indicar que sona la u, o bé que una i o una u no formen diftong.
Perquè soni la u → freqüència, bilingüe, peüc, ungüent,
Per indicar que no formen diftong → països, simultaneïtat, traïdor, conduïa

10.Escriu una paraula emparentada o derivada de cadascun d’aquests mots que porti dièresi:
• continu → continuïtat • heroi → heroïna • ull → reüll • espontani → espontaneïtat • geni → geniüt • illa → aïllat • dia → diürn • gratis → gratuït • assidu → assiduïtat

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Solucionari TASCA 6

Entrades populars